۰

طبیعت و گردشگری / کل اخبار / گفتگو

فعالیت سنگ شکن‌های اطراف سامان یکی از عوامل کاهش بارندگی این شهرستان

دسامبر 17, 2016 در 23:57 توسط

یکی از مواردی که به نظر می‌رسد در میزان بارش‌های شهرستان سامان تأثیر منفی داشته است، فعالیت سنگ‌شکن‌ها در اطراف این شهرستان بوده که سبب تغییر اقلیم این شهرستان شده است.

(تصویر آرشیو)

81_big

به گزارش خبرنگار سامانِ بـرتـر، سال‌هاست که مسؤولان خشکسالی را تذکر می‌دهند و گزارشات میدانی و شواهد هم نشان داده که میزان بارندگی در سال‌های اخیر به شدت کاهش داشته است؛ تا جایی که در استان‌های پربارشی چون چهارمحال و بختیاری آب شرب مصرفی ‌خانواده‌ها هم به خطر افتاده است.

کارشناسان و صاحبان‌نظران پاسخ‌های متعددی را برای این سؤال مطرح می‌کنند که علت کم شدن بارش‌ها چیست؟ درحالی که با گرم‌تر شدن سطح کره زمین، میزان آب تبخیر شده از سطح دریا و اقیانوس‌ها نیز بیشتر شده و علی‌الظاهر باید بارش‌ها نیز افزایش یابند.

یکی از مواردی که به نظر می‌رسد در میزان بارش‌های شهرستان سامان تأثیر منفی داشته است، فعالیت‌های انسانی در اطراف این شهرستان بوده که سبب تغییر اقلیم شده است.

سیاوش سامانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار سامانِ بـرتـر با بیان اینکه فعالیت چندین سنگ‌شکن در زمان طولانی‌تر در شهرستان سامان موجب از بین رفتن ارتفاعات در مدخل ورودی توده‌های باران‌زا در مسیر جریان‌های غالب می‌شود، اظهار داشت: عریض‌تر شدن تنگه لاغدنبه سامان در چند دهه آینده، بارندگی‌های این شهرستان در حد بارندگی مناطق کویری خواهد شد و سرعت وزش باد افزایش زیادی را در پی خواهد داشت.

مسؤول تحقیقات کشاورزی هواشناسی شهرستان ادامه داد: این درحالی است که برخی از کشورهای همسایه از جمله کشور عمان برای افزایش بارندگی خود با صرف هزینه‌های میلیاردی اقدام به ایجاد کوه‌های مصنوعی کرده‌اند.

فعالیت مستمر سنگ‌شکن‌ها موجب کاهش میزان بارش در منطقه

شکرالله محمدعلیزاده رئیس هواشناسی شهرستان سامان در گفت‌وگو با خبرنگار سامانِ بـرتـر با بیان اینکه حوضه‌های آبریز یکی از منابع طبیعی ارزشمند هستند و همه منابع زیست محیطی بدان وابسته‌اند، خاطرنشان کرد: حفاظت از حوضه‌های آبریز در مقابل هجوم ساخت و سازهای بی‌رویه و تخریب ارتفاعات ایجاد کننده حوضه‌ها، امری ضروری است که هرگونه تعلل در این امر سبب نابودی اقلیم این شهرستان در آینده‌ای نه چندان دور خواهدشد‌.

محمدعلیزاده سامانی اظهار داشت: از آنجایی که بخش اعظم بارندگی‌ها و نوع بارش‌ها به میزان ارتفاع قله‌ها و شکل و شدت گسترش رشته کوه‌های موجود در منطقه وابسته است، بدون توجه به این مسائل در حال حاضر فعالیت این سنگ شکن‌ها دقیقاً در مسیر جریانات هوای ورودی به شهر و در مدخل نفوذ توده‌های بارش‌زا شهرستان سامان قرار گرفته‌اند که این مهم منجر به فعالیت مستمر آنها و سبب از بین برداشته شدن کوه‌های نه چندان مرتفع در تنگه موسوم به لاغدنبه خواهدشد.

وی افزود: از آنجا که این تغییرات به کندی ایجاد می‌شوند، لذا در توسعه‌های پروژه‌های عمرانی شهرستان کمتر مورد توجه کارشناسان و مسؤولان امر واقع می‌شوند.

رئیس هواشناسی شهرستان سامان در ادامه یادآور شـد: فعالیت مستمر سنگ شکن‌ها در سالیان متوالی در مکان‌های فعلی، اثرات تخریبی شدید و حتمی را در آب و هوای شهرستان سامان در پی خواهد داشت که اولین اثر آن عریض‌تر کردن تنگه لاغدنبه می‌باشد و این مهم موجب هجوم بادهای افقی با سرعت بیشتر٬ تغییر نوع بارش و کاهش شدید میزان بارش در این منطقه را سبب می‌شود.

سامانی خاطرنشان کرد: از نظر هواشناسی شهرستان سامان، هرگونه فعالیت در رابطه با معادن در مسیر بادهای غالب جریان‌های ورودی هوای این شهرستان و خوضه آبریز در دامنه‌های کوه برمه که از سمت شرق به غرب ادامه دارند و دامنه‌های جنوبی کوه شیراز و دامنه‌های شرقی کوه نافچ که منجر به تخریب ارتفاعات، آلودگی هوا و انفجارات این شنگ شکن‌ها، ایجاد ریزش قنوات مزارع را موجب می‌شوند مردود است.

وی تصریح کرد: در این راستا پیشنهاد می‌شود هیچگونه فعالیت‌هایی که منجر به چنین خساراتی جیران ناپذیر در این شهرستان بر جای می‌گذارد مجوز داده نشود یا این معادن در جهت شمال و شمال شرق  شهرستان سامان هدایت شوند.

استخراج بیش از حد از معادن برخورد قانونی خواهد شـد

رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان سامان در گفت‌وگو با خبرنگار سامانِ بـرتـر با بیان اینکه این شهرستان دارای 6 معدن سنگ‌شکن می‌باشد اظهار داشت: این 6 معدن در شهرستان سامان دارای مجوزات رسمی از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، سازمان محیط زیست استان و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری می‌باشند.

تیمور سلطانی افزود: فعالیت این تعداد معادن در این شهرستان منجر به اشتغالزایی بیش از 70 نفـر شده است که این معادن هر 6 ماه یکبار می‌بایست گزارشی از میزان برداشت از معادن را به مراجع ذیصلاح ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه تولید این سنگ شکن‌ها استخراج سنگ لاشه در حد مجاز از این معادن می‌باشند تصریح کرد: اگر مردم، بخشداران و یا دهیاران گزارشی مبنی بر استخراج بیش از حد مجاز سنگ شکن‌ها از این معادن شد، این موضوع پیگیری و با متخلفین برابر قانون برخورد خواهد شد.

رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان سامان با بیان اینکه این سنگ‌شکن‌ها اغلب منجر به بر هم زدن شرایط دینامیکی توده‌های هوای باران‌زا می‌شوند، تصریح کرد: در صدد هستیم این موضوع را به سازمان محیط زیست و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اطلاع دهیم تا این موضوع مورد بازدید و بررسی واقع شود.

انتهای پیام/

سامانِ بـرتـر در کانال تلگرام راه اندازی شـد

 

دیدگاهتان را بنویسید

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *